Groep Philippus Neri SON is in Oost-Vlaanderen een belangrijke aanbieder van diensten in geestelijke gezondheidszorg en seniorenzorg. Via een uitgebreide Brainplot-oefening werd een merkenarchitectuur ontwikkeld met een heldere structuur. Zo ontstond ook de nood aan een beeldmerk waarin zowel het groepsgevoel als de identiteit van de beide pijlers ten volle tot hun recht komen en waarin het gedachtengoed van de stichters blijft voortleven.
Een nieuw beeldmerk voor groep en pijlers
Inspiratie in een oud blazoen
Het wapenschild van de congregatie van de Zwartzusters van de Heilige Philippus Neri leverde de inspiratie voor het nieuwe beeldmerk van Groep Philippus Neri. Daarop staan onder meer een vlinder op een geel veld en een ster op een blauwe achtergrond afgebeeld. Deze beide visuele elementen inspireerden ons creatief team voor de ontwikkeling van de nieuwe beeldmerken.
Beeldmerken met een verhaal over zorg
De vlinder voor geestelijke gezondheidszorg
De Romeinen zetten de Oudgriekse letter psi in hun eigen alfabet om naar psyche, het Latijnse woord voor vlinder, dat later een meer uitgebreide betekenis kreeg. Uiteindelijk werd de vlinder beschouwd als het beeld van de ziel. Van psi naar psyche naar psychiatrie, het zijn slechts drie kleine stappen. Dit werd visueel vertaald in het nieuwe beeldmerk voor Groep Philippus Neri Geestelijke Gezondheidszorg. De vormelementen en kleuren verwijzen naar de verschillende facetten van Psychiatrische zorg.
De ster voor seniorenzorg
In het oorspronkelijke blazoen staan de ster en de golven voor ‘Stella Maris’, het symbool voor de toewijding van de Zwartzusters aan Maria. In het nieuwe beeldmerk voor Seniorenzorg staat de ster voor toegewijde zorg, baken, openbloeien, ... De ster werd gevormd met dezelfde grafische facetten. Deze verwijzen naar de diverse woonvormen en dienstverleningen op maat van de senioren.
Vlinder en ster, samen het beeldmerk voor de groep
Als beide beeldmerken over elkaar geschoven worden ontstaat een kleurrijk beeld waarin de verschillende facetten van het zorgaanbod in de groep samenvloeien. Vlinder en ster samen vormen een nieuw en onderscheidend beeldmerk voor de Groep Philippus Neri SON.
Grafische bouwstenen voor de huisstijl
Bouwstenen voor een inspirerende huisstijl
Uit de verslagen van deze oefening bouwde het Communicatiehuis aan een gedragen merkenarchitectuur, het nieuwe beeld- en woordmerk, de structuur van de websites en de overkoepelende huisstijl.
Contacteer ons
Heeft u een vraag of wenst u bijkomende informatie?
Laat een bericht na, wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.